0 تا 100 پاک کردن لکه چربی از روی لباس

1400/06/10

وجود لکه روی لباس ها یکی از آزاردهنده ترین اتفاقاتی است که می تواند برای لباس های مورد علاقه شما بیفتد. همان طور که می دانید، لکه چربی به راحتی و با استفاده از آب پاک نمی شود. در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، امکان تثبیت لکه ها و پاک نشدن آن ها نیز وجود دارد. در این مطلب چند راهکار ساده و در عین حال اساسی برای پاک کردن لکه چربی معرفی کرده ایم.

چگونه لکه روغن قدیمی را از روی لباس پاک کنیم؟

همان طور که می دانید، لکه چربی باید به سرعت از روی پارچه پاک شود. هر چه زمان بیشتری از ایجاد لکه گذشته و نسبت به پاک کردن آن اقدام نشود، کار شما سخت تر خواهد شد. بنابراین به یاد داشته باشید که بلافاصله پس از ایجاد لکه و پیش از گذشتن زمان طلایی برای تمیز کردن لکه چربی از روی پارچه، باید آن را به نحوی صحیح تمیز نمایید. در ادامه چندین روش برای این کار خدمت شما معرفی شده است تا بتوانید بسته به امکانات در دسترس خود، بهترین روش را انتخاب نمایید.

6 گام برای پاک کردن لکه های چربی روغن با مایع ظرفشویی

  1. تا زمانی که پارچه خشک است، روی لکه کار کنید.

به هیچ عنوان پیش از پاک کردن لکه، آن را با آب نشویید. خیس شدن لباس باعث مخلوط شدن آب و روغن با یکدیگر شده و کار شما را سخت تر می کند. در واقع با این کار تمام سطح اطراف لکه با آب پوشیده شده و هیچ جایی برای دور زدن و محدود کردن آن وجود نخواهد داشت.

  1. یک تکه مقوا پشت لکه قرار دهید.

قرار دادن یک تکه مقوا میان لایه های لباس به شما کمک می کند تا از انتقال روغن به قسمت های دیگر پارچه جلوگیری نمایید. بخشی از یک کارتن غلات، جعبه پستی قدیمی برای انجام این کار مناسب خواهد بود.

  1. لکه را با یک پارچه تمیز و خشک، پاک کنید.

یک دستمال حوله ای و یا پارچه تمیز برداشته و به آرامی روی پارچه بکشید. سعی کنید تا آن جا که ممکن است، روغن اضافی را حذف کنید. در حین انجام کار توجه داشته باشید که روغن به بخش های تمیز پارچه منتقل نشود.

  1. مایع ظرفشویی روی لکه بریزید.

مهم ترین عملکردی که مایع ظرفشویی از خود نشان می دهد، از بین بردن چربی ها است. با توجه به این نکته، می توانید از مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه چربی استفاده نمایید. تنها کافی است که چند قطره از آن را روی لکه ریخته و صبر کنید تا اصطلاحا کمی خیس بخورد. سپس با انگشتان دست، مسواک تمیز و یا یک برس نرم روی آن بکشید. در پایان حدود 5 دقیقه صبر کنید تا مایع ظرفشویی لکه چربی را کامل از بین ببرد.

  1. با آب گرم بشویید، سپس طبق معمول شستشو دهید.

پس از گذشت 5 دقیقه از زمان استفاده از مایع ظرفشویی، پارچه را با آب گرم بشویید. سپس طبق روال همیشگی آن را با پودر دستی برف یا پودر دستی کیمیا به عنوان شوینده مناسب شستشو دهید.

  1. پارچه را با هوای آزاد خشک کنید.

همان طور که می دانید، لکه ها روی پارچه خیس سخت تر دیده می شوند. لباس ها را در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شوند. سپس می توانید تشخیص دهید که آیا لکه چربی از روی لباس تمیز شده و یا همچنان کمی از آن باقی مانده است. در صورتی که لکه کامل از بین نرفته بود، مرحله 5 را مجدد تکرار کرده و آن را با آب داغ شستشو دهید.

نکته قابل توجه این است که به هیچ عنوان برای خشک کردن پارچه نباید از دستگاه خشک کن استفاده نمایید؛ چرا که در این صورت لکه در معرض گرمای شدیدی قرار می گیرد که به تثبیت لکه منجر می شود.

جوش شیرین برای پاک کردن لکه چربی

پاک کردن لکه چربی با جوش شیرین

جوش شیرین به شما کمک می کند تا چربی روغن را از بافت لباس خود خارج کنید. به این ترتیب لکه چربی ایجاد شده نیز از بین خواهد رفت.

ممکن است لکه چربی روی لباس، مبل، پرده و یا هر سطح پارچه ای دیگری ایجاد شده باشد. برخی از این سطوح به سادگی قابلیت شستشو داشته و برخی دیگر از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به این که شستن مبل و یا شستن پرده سخت تر از شستن ملحفه یا شستن لباس بوده و نیازمند صرف زمان بیشتری هستند، باید به دنبال راهکاری ساده تر برای پاک کردن لکه چربی از روی آن ها باشید.

جوش شیرین همان راه حلی است که شما به دنبال آن هستید. این ماده به سادگی چربی را از بافت پارچه خارج کرده و آن را تمیز می کند. در ادامه نحوه انجام این کار را به صورت مرحله به مرحله توضیح داده ایم.

توجه داشته باشید که بهتر است برای تمیز کردن انواع لکه ها، از محصولاتی استفاده کنید که به طور ویژه برای انجام این کار تولید شده اند. پودر لکه بر سپید قدرتی کاملا کنترل شده دارد که از آسیب دیدن پارچه جلوگیری نموده و لطافت آن را حفظ می کند. این در حالی است که استفاده از جوش شیرین باید با دقت بالایی انجام پذیرد. استفاده از جوش شیرین به میزان بیشتر از حد مجاز، می تواند به پارچه آسیب بزند.

پاک کردن لکه چربی از روی لباس

از بین بردن لکه چربی روی لباس با جوش شیرین

  1. با کمک یک حوله کاغذی یا پارچه تمیز، روغن را از روی پارچه بردارید.
  2. کمی جوش شیرین روی پارچه آسیب دیده ریخته و 24 ساعت صبر کنید.
  3. پس از گذشت مدت زمان لازم، جوش شیرین را با جاروبرقی یا برس جمع کنید.
  4. از محلول آب و سرکه برای تمیز کردن جوش شیرین باقی مانده روی پارچه استفاده کنید.
  5. با آب و صابون کمی کف ایجاد کرده و آن را با برس روی لکه بکشید.
  6. کف را از روی پارچه پاک کنید.
  7. این کار را تا جایی ادامه دهید که هیچ ردی از لکه چربی روی پارچه باقی نماند.

پاک کردن لکه چربی با گچ

گچ نیز درست همانند جوش شیرین توانایی جداسازی چربی از بافت پارچه را دارا است. در واقع این ماده چربی ها را به خود جذب کرده و از این طریق به پاک کردن آن ها کمک می کند.

  1. بلافاصله پس از ایجاد لکه، هر گونه غذای اضافی یا روغن را با دستمال تمیز یا حوله کاغذی بردارید.
  2. تمام سطح لکه را با گچ پوشش داده و چند دقیقه صبر کنید تا کامل چربی را به خود جذب کند.
  3. پس از گذشت زمان تعیین شده، گچ را از روی پارچه تمیز کنید.

لازم به ذکر است که این شیوه برای لکه های کوچک کاربرد داشته و برای پاک کردن لکه چربی بزرگ توصیه نمی شود.

از بین بردن لکه چربی کهنه با پودر بچه

برای پاک کردن لکه چربی کهنه می توانید از پودر بچه استفاده نمایید. نحوه انجام این کار درست همانند استفاده از جوش شیرین می باشد.

  1. لباس های خود را روی یک سطح صاف قرار دهید.
  2. کمی پودر بچه روی لکه چربی بریزید.
  3. 10 دقیقه صبر کنید تا چربی ها را به خود جذب کند.
  4. با استفاده از یک مسواک، پودر بچه را از روی لکه جمع کنید.
  5. در صورتی که هنوز لکه کامل از بین نرفته بود، آن را آب سرد داخل ماشین لباسشویی بشویید.
  6. طبق دستورالعمل درج شده در لیبل لباس، آن را خشک کنید.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: معنی علائم روی لیبل لباس


نشاسته ذرت برای پاک کردن لکه چربی

مقدار کمی از نشاسته ذرت روی لکه بریزید و 15 دقیقه الی یک ساعت صبر کنید. از یک مسواک، اسفنج مرطوب و یا پارچه تمیز برای پاک کردن نشاسته از روی پارچه استفاده کنید. سپس لباس را داخل ماشین لباسشویی انداخته و با آب سرد شستشو دهید.در پایان مطابق اطلاعات درج شده در لیبل لباس، آن را خشک کنید.

لکه چربی روی لباس حریر

پاک کردن لکه چربی از لباس

با توجه به این که پارچه حریر از لطافت و ظرافت بیشتری برخوردار است، بهتر است با استفاده از محصولات لکه بر تخصصی تمیز شود. به این ترتیب از بافت لباس محافظت بیشتری شده و امکان آسیب دیدن آن کاهش می یابد.

پاک کردن لکه روغن ماشین از لباس

لکه روغن ماشین در مقایسه با سایر لکه های چربی سرسخت تر می باشد. صابون مکانیک که تعمیرکاران ماشین از آن برای تمیز کردن دست خود استفاده می کنند، گزینه ای مناسب برای پاک کردن لکه های ایجاد شده ناشی از روغن ماشین می باشد.

برای این کار، لباس های خود را روی یک سطح صاف قرار دهید. یک حوله یا مقوا قدیمی را زیر آن قرار داده و صابون را به آرامی روی لکه بکشید. 15 الی 30 دقیقه صبر کنید. سپس لباس را داخل ماشین لباسشویی بیندازید تا یک دور کامل شسته شود.در پایان، طبق دستورالعمل درج شده در لیبل لباس، آن را خشک کنید.

پاک کردن لکه روغن ماشین از لباس

پاک کردن لکه کره روی لباس با ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا ماده موثری است که می توانید برای از بین بردن لکه کره از آن استفاده نمایید. اغلب افراد از خواص فوق العاده این ماده برای پوست و مو آگاه هستند؛ اما کمتر کسی پیدا می شود که بداند این ژل طبیعی برای پاک کردن لکه کره نیز قابل استفاده است.

  1. لباس را در آب گرم خیس کنید.
  2. ژل آلوئه ورا را با حرکات دورانی و محکم روی پارچه بکشید.
  3. لباس را در آب گرم بشویید.
  4. در پایان، لباس را در هوای آزاد پهن یا آویزان کنید تا کاملا خشک شود.

از بین بردن لکه چربی از دید شیمی

علم شیمی راهکاری بسیار ساده برای رفع این مشکل ارائه کرده است. اغلب روغن ها در در دمای اتاق نیمه جامد یا جامد هستند. بنابراین برای پاک کردن لکه چربی باید از آب گرم استفاده شود. با قرارگیری لکه چربی در معرض گرما، این ماده حالت مایع به خود گرفته و ساده تر تمیز می شود.

با این حال، همواره به یاد داشته باشید که زمان طلایی برای پاک کردن لکه ها را از دست ندهید. هر چه زمان بیشتری از ایجاد لکه بگذرد، پاک کردن آن سخت تر خواهد شد.

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 ترفند برق انداختن و تمیز کردن شیرآلات
برق انداختن و تمیز کردن شیرآلات سفید، استیل، طلایی و برنز به راحتی امکان‌پذیر است! کافی است این ترفندها را بدانید تا دیگر نگران تمیز کردن شیرآلات منزل نباشید.
مشاهده
راهکارهای کاربردی برای پاک کردن لکه شاتوت
برای پاک کردن لکه شاتوت، می‌توانید از راه حل‌هایی که توسط متخصصان ارائه شده، استفاده کنید. در این مقاله، راه‌ها و مراحل پاک کردن لکه شاتوت را بررسی خواهیم کرد.
مشاهده
بهترین روش شستن چادر مشکی بدون بور شدن
نحوه صحیح شستن چادر مشکی به حفظ زیبایی، دوام و کیفیت آن کمک می‌کند. ثبات رنگ، حفظ بافت چادر، جلوگیری از بور شدن و ... از دیگر نتایج انجام صحیح این کار است.
مشاهده
بهترین شیوه تمیز کردن راه پله + ترفندهای کاربردی
در این مقاله به ترفندهایی برای تمیز کردن راه پله می‌پردازیم تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین تاثیرگذاری را بر پاکیزگی و زیبایی محیط خانه خود داشته باشید.
مشاهده
راهکارهای پاک کردن آدامس از لباس، فرش و سطوح مختلف
احتمالا شما هم تجربه ناخوشایند دست زدن به آدامسی که زیر نیمکت مدارس چسبیده شده را داشته‌اید. از آن بدتر زمانی است که همان آدامس، روی صندلی باشد و شما روی آن بنشینید. برای پاک کردن آدامس از لباس، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم.
مشاهده
نکات خانه تکانی عید سریع، آسان و قدم به قدم + چک‌لیست
این روزها، همه با تمیز و مرتب کردن خانه، برای سال جدید آماده می‌شوند. شناخت بهترین روش خانه تکانی به شما کمک می‌کند این کار را بهتر و سریعتر انجام دهید.
مشاهده
تمیز کردن فیلتر هود | چگونه چربی توری هود را تمیز کنیم؟
روش‌های ساده و کاربردی زیادی هستند که می‌توانند به راحتی عملکرد هود را بالا برده و چربی توری آن را کاملاً تمیز کنند. در ادامه با توجه به ترکیبات خانگی و بهترین نتیجه‌گیری‌ها، چند گزینه کاربردی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
مشاهده